Zuid Afrika en eerste werkweken - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Roel Hollander - WaarBenJij.nu Zuid Afrika en eerste werkweken - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Roel Hollander - WaarBenJij.nu

Zuid Afrika en eerste werkweken

Door: Roel

Blijf op de hoogte en volg Roel

07 Oktober 2012 | Mozambique, Maputo

Boa tarde!
Het vorige verslag is alweer 2 weken geleden, dus tijd om alle ongeruste hartjes tot bedaren te brengen.
Ten tijde van schrijven van het vorige verslag, stond ik op het punt om voor enkele dagen naar Zuid Afrika te gaan om een multi entry visum te regelen, waarmee ik de komende maanden gratis het land in en uit mag. Door een nationale feestdag was het een lang weekend, dus tijd om wat mooie dingen te gaan zien! Na een paar uurtjes rijden met onderweg hier en daar een baviaan in beeld, kwamen we in Nelspruit aan en werd ik afgezet bij Funky Monkeys, één van de betere hostels waar ik tot nu toe ben geweest! Eigenlijk één grote lounge, buiten, en wat slaapzalen. De bar buiten was tevens de receptie, dus dat geeft wel ongeveer weer waar de focus van deze backpacker's lag. Ongeveer anderhalf uur na aankomst in het hostel, werd ik al uitgenodigd om mee te gaan naar een local feest en waren we op weg naar een klein feest buiten de stad. Het enige wat ik er over kwijt wil, is dat het een gezellig partijtje was en dat ik de volgende dag derhalve net iets minder goed in staat was om in een rechte lijn te lopen.
Ik wou in die paar dagen eigenlijk naar het Krugerpark, maar door te weinig animo, gingen er geen safari's in dat weekend. Uiteindelijk ben ik een dag naar de Blyde River Canyon geweest, die echt prachtig is! Een 26km lange canyon die tot wel 800 meter de diepte in gaat. Eerst naar de three rondavels (vernoemd naar de huisjes in vnl Lesotho, vanwege hun vorm), vervolgens naar Bourke's potholes en uiteindelijk naar God's Window, echt een fantastische dag!
FOTO'S: https://picasaweb.google.com/roelhollander/ZuidAfrika?authkey=Gv1sRgCIOL1c7Y9pDNpwE

Weer terug in Maputo, met visum op zak, heb ik een paar dagen een klein klusje uitgevoerd voor iemand hier uit ons guesthouse. In een van de wijken in Matola (ligt tegen Maputo aan), kan momenteel slechts 15% van het water in rekening worden gebracht. Ik moest een indruk proberen te krijgen waar de grootste verliezen zaten; in lekverlies, illegale aansluitingen of aansluitingen zonder watermeters. Dus 3 dagen door een wijk - die ik echt typisch Afrikaans vond - gelopen met ruim 30 graden. Samen met twee Mozambikaanse jongens van het waterbedrijf zijn we bij iedereen langs gegaan om te kijken of ze legale aansluitingen hadden en dergelijke. Op die manier zie je echt goed hoe die mensen leven en wat ze wel en niet hebben, heel gaaf!

Verder heb ik de stad ondertussen een beetje verkend, er is niet bijzonder veel te doen in de stad, maar er valt op straat genoeg te zien om je de hele dag mee te vermaken, dus dat heb ik in het weekend ook gedaan.

Het werk voor mijn onderzoek is nu ook eindelijk echt begonnen, de bureaucratie en hiërarchie binnen het bedrijf vertragen alles echt verschrikkelijk, maar nu dan toch de eerste interviews gehad.

Gister was en vandaag is het hier steady 35/36 graden, maar het water in het zwembad is iets koeler, dus daar kun je door de dag heen lekker in afkoelen. Gisteren ook nog een goeie braai (barbecue) gehad met het beste vlees uit Zuid Afrika!
Morgen of overmorgen reis ik door naar Xai Xai, 200km ten noorden van hier.

Ik hou het hier nog wel even vol in Mozambique!
FOTO'S Maputo: https://picasaweb.google.com/roelhollander/StageMozambique?authkey=Gv1sRgCJy6lYXDooL2fQ

  • 07 Oktober 2012 - 18:03

    Evert:

    Hele mooie foto's Roel! Do not go beyond this point :p En die hagedis echt super vet! (slank eigenlijk) Veel plezier in Xai-Xai. Je kunt er mooi snorkelen!

  • 09 Oktober 2012 - 13:56

    Paul:

    Vet man!

  • 10 Oktober 2012 - 14:07

    Marlie:

    gaat ermee door

  • 14 Oktober 2012 - 22:45

    Rieke Hollander:

    Schitterende omgeving rond die canyon! Hoe groot moet ik me die hagedis voorstellen?

  • 15 Oktober 2012 - 11:28

    Bennie&Betty:

    Hoi Roel,

    Bedankt voor je mails,we genieten van je beschrijvingen.
    Even een paar vraagjes:Met welk(e) vervoersmiddel(en) reis je heen en weer?
    Hoe zijn de mensen daar(de lokale bevolking)?
    Is het eten een beetje lekker?
    En welke taal of talen spreken ze daar?

    groetjes ome Bennie en tante Betty

  • 17 Oktober 2012 - 23:13

    Riekehollander@xs4all.nl:

    Dank voor de foto van Sprinter!

  • 22 Oktober 2012 - 09:27

    Roel Hollander:

    Hoi Bennie en Betty!

    Helemaal vergeten te beantwoorden, dus bij deze extra lange reactie:
    Reizen gaat met chapella's (tuk-tuks) of met de taxi voor kleine stukjes in de stad; met chapa's (mini-busjes) voor afstanden tot 300km en zaterdag heb ik een coach genomen voor een afstand van 800km. De chapa's worden op korte stukjes stampvol gestopt (gelukkig mag je als blanke altijd voorin :P ), maar op de lange stukken heb je wel redelijk ruimte. De wegen zijn hier en daar echt bar slecht, dus het zijn soms pittige ritjes.
    De mensen kijken soms een beetje de kat uit de boom als er een blanke naar ze toe komt, maar zijn over het algemeen wel heel vriendelijk en zijn ook heel behulpzaam. In het werk is dat soms wat minder...
    Het eten is prima, ze hebben bij de restaurantjes meestal een soort westerse keuken op de mozambikaanse manier bereid. Verder eten ze hoofdzakelijk rijst met kip (ma, woe, vr, zo) of kip met rijst (di, do, za), maar dat is prima te eten.
    De officiële taal hier is Portugees, de meesten spreken dat ook, maar voor veel mensen is hun eerste taal de lokale taal en daar hebben ze er een stuk of 40 van in dit land, dus ik hoef geen moeite te doen om die te leren :P Verder kunnen de meesten wel een paar woordjes engels, dus je kunt je hier prima redden!

    Groeten!
    Roel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roel

Actief sinds 03 Dec. 2009
Verslag gelezen: 457
Totaal aantal bezoekers 18980

Voorgaande reizen:

09 September 2018 - 09 September 2018

Avontuur in de Amazone

17 September 2012 - 18 Januari 2013

Stage in Mozambique

08 December 2009 - 24 Juni 2010

Road Trippin'

Landen bezocht: